Ajankohtaista

Ne merkitykselliset pienet teot

Monelle viikonloppu tarkoittaa työviikon päättymistä, ainakin teoriassa. Käsillä on muutama päivä, jolloin huomio ja tekemisen painopisteet ovat, tai olisi hyvä olla, muualla kuin työssä. Asiantuntijatyötä tekevälle tämä ei ole aina itsestäänselvyys, sillä töiden tekeminen ja työasioiden pohtiminen liukuvat helposti myös vapaa-ajalle. Työn ja vapaa-ajan rajat eivät aina ole yksiselitteisiä.

Töistä palauttava aika on kuitenkin yleisen vireystilan ja jaksamisen kannalta keskeistä. Siihen panostamalla voi välttää stressiä, väsymistä ja uupumista sekä ylläpitää työterveyttä. Kuulostaa karulta, että “työperäisen stressin on todettu jopa viisinkertaistavan riskiä sairastua masennukseen. Masennus taas on suomalaisten johtava työkyvyttömyyden syy”. (Työterveyslaitos, Johda tuottavasti, 2015.) Asioita tiedostamalla ja hyvällä ennakoinnilla voi kuitenkin tehdä paljon. Hyvä palautuminen vähentää sairauspoissaoloja, tukee keskittymiskykyä ja muistia.

Viikonloppuun tai vapaisiin ladattu pakkopalautumisen tunne voi myös ahdistaa, joten kaikkia palauttavia toimia ei siitäkään syystä kannata jättää yksin vapaiden varaan. Palautumista voi pienillä keinoilla tehdä jo työviikon aikana. Keskeistä palautumisen ja jaksamisen näkökulmasta on uni ja lepo. Panostaminen laadukkaisiin ja riittävän pitkiin yöuniin on työssä jaksamisen kannalta parempi vaihtoehto kuin tinkiä niistä jatkuvasti ajatuksella ”viikonloppuna sitten”.

Liikunnan henkiset ja fyysiset vaikutukset palautumiseen tunnetaan yleisesti, mutta liikunnan tehon ja määrän säätelyssä voi yksilötasolla tulla eteen joskus jopa hankalia valintoja. Silloin kun töissä on raskaampia jaksoja, kovatempoinen ja -sykkeinen liikunta ei välttämättä ole paras keino palautumiseen. Sen sijaan väsynyt keho ja stressaantunut mieli huutavat rauhallista ja kevyempää liikettä, jotta palautumista voi aidosti tapahtua. Myös tavoitteellisessa ja nousujohteisuuteen tähtäävässä liikunnassa oman kehon kuuntelu ja todellisen jaksamisen mukainen harjoittelu vievät kehitystä pitkässä juoksussa paremmin eteenpäin.

Henkisiä palautumisen kannalta tärkeitä keinoja vapaa-ajalla ovat myös ystävien tapaaminen, aika perheen kanssa tai itselle sopivat ja mieluisat harrastukset, jotka tuovat myönteistä vastapainoa työviikkoon ja auttavat rentoutumaan. Joskus myös yksinolo voi olla hyvä keino palautumiseen ja rauhoittumiseen, jos työ itsessään sisältää runsaasti sosiaalisia kontakteja.

Jo työpäivän aikana omaan palautumiseen voi vaikuttaa pienin keinoin. Tässä muutamia vinkkejä:

  • Panosta terveelliseen aamupalaan, lounaaseen ja välipalaan
  • Tarkista hyvä työasento
  • Pidä taukoja työpäivän aikana ja juttele tauoilla muustakin kuin työasioista
  • Liitä työpäivään pieni liikunnallinen teko: esim. 5-10 min ”happihyppely” ulkona, käsien pyöritykset, rintakehää avaavat liikkeet, lonkankoukistajien venytykset, kävelypalaveri, hissin vaihtaminen portaisiin, kävely lounaspaikkaan jne.
  • Istu mahdollisimman vähän
  • Vetäydy välillä työskentelemään rauhalliseen tilaan
  • Riko rutiineja
  • Kokeile lyhyiden torkkujen vaikutusta
  • Taita työmatkat liikkuen – jos koko matka ei onnistu niin edes osittain
  • Lähde ajoissa töistä ja vie siirtymätilanteissa ajatukset tietoisesti siihen mitä olet menossa tekemään seuraavaksi   

Energistä oloa ja palautumista edistävät teot ovat loppujen lopuksi melko pieniä, kun niitä vain muistaa tehdä. Kokeile vaikka yksi kerrallaan!

Katriina Karkulehto, Onnia Services

Onnian perustaja ja valmentaja. Tärkeitä aiheita itselleni ovat Kunnon johtaminen™, kokonaisvaltainen hyvinvointi, ennaltaehkäisevän työterveyden kysymykset sekä fyysisesti ja henkisesti aktiivinen elämä. Työuralla olen toiminut liikkeenjohdon konsulttina, yritysjohtajana ja organisaatiotutkijana. Koulutukseltani olen TkL (työpsykologia ja johtaminen), KM (aikuiskasvatustiede) sekä CBC, PT ja psyykkinen valmentaja.

| www.onniaservices.fi | www.facebook.com/onniaservices

Lähteitä: https://www.ttl.fi | https://yle.fi/uutiset/3-9489901 | Työterveyslaitos, Johda tuottavasti – Opas työhyvinvoinnin ja tuottavuuden lisäämiseksi esimiestyön keinoin, 2015